Tiesitkö, että auto on helpompi pestä ja pitää puhtaana, kun sen muistaa vahata säännöllisin väliajoin? Kun auton vahaa 2-4 kertaa vuodessa, ei sitä tarvitse pestä enää niin usein. Auto on myös kiiltävämpi ja näyttää paremmalta. Tässä artikkelissa autamme sinua, jotta saisit parhaan mahdollisen lopputuloksen.
Valmistelut
Pese auto huolellisesti käyttäen mietoa autoshampoota. Auton on oltava puhdas, jotta sen voi vahata. Lika saattaa vahattaessa aiheuttaa naarmuja auton maalipintaan. Auton tulee myös olla täysin kuiva vahatessa.
Jos autosi maalipinnassa on paljon naarmuja, tai se on haalistunut, kannattaa sinun kokeilla autosi kiillottamista kiillotusaineella ennen vahaamista. Naarmuja kannattaa yrittää peittää myös naamunpoistokynällä. Naarmunpoistokynän voit hankkia tästä.
Vahaaminen onnistuu vain 12–30 asteen lämpötilassa. Optimaalinen lämpötila on 20°C. Liian kuumalla kelillä vaha kuivuu liian nopeasti tehden sen kiillottamisesta hankalaa. Ylimääräinen vaha on tällöin myös vaikeampi saada irroitettua autosta. Liian kylmällä vahaa on vaikea liikutella, ja saada kestävää lopputulosta.
Vahaa autosi autotallissa, älä auringonpaisteessa. Aurinko kuivattaa vahan liian nopeasti, jolloin siitä voi jäädä vaikeasti irroitettavia jälkiä auton maalipintaan. Jos et omista autotallia, vahaa auto pilvisenä päivänä. Lämpötilan olisi kuitenkin hyvä olla vähintään n. 12 astetta.
Vahaus
Valitse vaha, jota käytät autoosi. Parhaimman lopputuloksen saat käyttämällä carnaubavahaa. Ne ovat yleensä hieman kalliimpia, kuin normaalit vahat. Laatu kuitenkin maksaa myös auton vahaamisessa. Tässä on suhteellisen halpa ja laadukas carnaubavaha.
Muita vahoja:
- ”Cleaner wax” puhdistusvahat ovat hieman halvempia, mutta ne ovat myös hieman voimakkaampia, ja saattavat paljon käytettynä huonontaa auton maalipintaa.
- Sprayvahat ovat helppokäyttöisiä, mutta niissäkin on huonoja puolia. Ne eivät pysy kauaa kiinni maalipinnassa. Ne kestävät vain muutaman viikon, jonka jälkeen auto tulee vahata uudestaan.
Vahan levittämiseen kannattaa käyttää vahan pakkauksessa tullutta levitintä. Jos sellaista ei tullut, käytä pesusientä, tai liinaa.
Katso vahan ohjeista annostelu. Hyvänä sääntönä kannattaa kuitenkin pitää tässä tapauksessa se, että vähemmän on enemmän. Yleisimpiä virheitä auton vahauksessa on se, että käytetään liikaa vahaa. Tällöin vahaa on vaikeampi kiillottaa, sitä menee hukkaan ja se jättää jälkeensä epätasaisen pinnan. Ohuemmat vahakerrokset pysyvät myös paremmin kiinni auton maalipinnassa. Monta ohutta vahakerrosta antaa parhaan lopputuloksen.
Jaa auto useaan osioon. Vahaa jokainen osio kerrallaan käyttäen pyöreää liikettä. Paina kevyesti, älä liikaa. ”Hio” auton pintaa vahalla.
Kun olet levittänyt vahan osioon, ja hinkannut vahaa tarpeeksi, katso vahan mukana tulleista ohjeista kuivumisaika. Odota, että vaha on kuivunut tarpeeksi. Usein tämä aika on n. 15 minuuttia. Tässä hyvä tapa katsoa, onko vaha jo kuivunut: liuta sormeasi auton maalipinnalla, jos pinta muuttuu puhtaaksi, voit aloittaa ylimääräisen vahan irroituksen.
Kiillota vaha mikrokuituliinalla. Kiillottaessasi vahaa, käytä taas pyöreää liikettä. Tällä kertaa voit myös painaa auton pintaa hieman kovemmin. Kun liina alkaa likaantua, käännä se ja käytä toista puolta. Kiillottaessasi vahaa, poistat samalla ylimääräisen vahan ja teet vahapinnasta tasaisen. Jatka kiillottamista, kunnes pääset haluttuun lopputulokseen. Kun olet valmis, varmista, että vaha on kiillotettu joka puolelta.
Vahaamisen jälkeen
Kun auton vahaus on suoritettu, osta vahattuihin autoihin tarkoitettua autoshampoota, ja pese autoa vain sillä tai puhtaalla vedellä. Autoa ei missään tapauksessa kannata myöskään käyttää vahauksen jälkeen konepesussa. Yleisestikin konepesu vahingoittaa auton maalipintaa moninkertaisesti verrattuna tavalliseen pesuun.
Vahaamisen tarve kannattaa itse tarkistaa. Vahojen ohjeissa lukee arvioita vahan kestosta auton pinnalla, mutta vain silmällä katsomalla ja arvioimalla voit olla varma, milloin autosi tarvitsee vahata. Auto on hyvä vahata jokaisena vuodenaikana. Syksyllä vaha suojaa autoa kuralta, ja asettaa autolle suojapinnan talven ajaksi. Keväällä taas on hyvä vahata pois talven aikana tulleet pienet naarmut ja pinttymät.
Vinkit
Täydelliseen lopputulokseen pääset vahaamalla auton kahteen kertaan. Vahaa auto ensin täyteen kiiltoon käyttämällä synteettistä vahaa. Sen jälkeen vaihda luonnonmukaiseen carnaubavahaan, ja vahaa auto uudestaan. Monet ammattilaiset käyttävät tätä metodia silloin, kun heidän täytyy saada auto edustuskuntoon.
Älä vahaa mattapintaista autoa. Jos kuitenkin haluat sen vahata, käytä siihen mattavahaa. Mattapintaisen auton vahaaminen kiiltävällä vahalla takaa yleensä huonon lopputuloksen.