8 erilaista juomapeliä

parhaat juomapelit

Tässä erilaisia juomapelejä illan viettoihin ja muihin hetkiin.

1. En ole koskaan…

Peli aloitetaan niin että ryhmä ihmisiä istuu ympyrässä. Ensimmäinen pelaaja aloittaa lauseella ”En ole koskaan…” Jokainen joka on tehnyt asian mitä tässä lauseessa sanotaan, joutuu ottamaan huikan. Lisäsääntönä voidaan pitää, että jos kukaan pelaajista ei ota huikkaa kyseisen lauseen kohdalla, niin pelaaja itse joutuu juomaan. Tämä lisää pelin strategista ulottuvuutta.

2. Fizz Buzz

Pelaajat istuvat ringissä. Ensimmäinen pelaaja aloittaa sanomalla luvun ”1”. Tämän jälkeen pelaajat luettelevat vuorotellen lukuja ykkösestä ylöspäin. Kaikki luvut, jotka ovat kolmella jaollisia korvataan sanalla Fizz. Kaikki luvut, jotka ovat jaollisia luvulla 5 korvataan sanalla Buzz. Jos luku on jaollinen sekä kolmella että viidellä, sanotaan Fizz Buzz. Jos pelaaja epäröi tai tekee virheen, niin hän joutuu juomaan.

3. Kolikkopeli

Tässä klassisessa juomapelissä tarvitaan välineiksi kolikko ja shottilasi. Pelaajat yrittävät vuorotellen saada kolikon ponnautettua lasiin pöydän kautta. Shottilasi asetetaan ensimmäisen pelaajan eteen ja tämän jälkeen siirretään seuraavan pelaajan eteen, jos ensimmäinen ei onnistu. Jos kolikko osuu lasiin, pelaaja saa määrätä tietyn määrän hukkia kenelle tahansa ja tämän jälkeen pelivuoro kääntyy toiseen suuntaan. Jos pelaaja osuu lasin yläreunaan, saa uuden yrityksen. Jos osumia on kaksi peräkkäin yläreunaan, joutuu pelaaja itse juomaan.

4. Tupakka-aski

Pelivälineeksi tarvitaan tupakka-aski, pelaajia voi olla kaksi tai enemmän. Pelaajat heittävät vuorotellen askia pöydällä. Jos aski jää pystyasentoon oikein eli niin että teksti on oikein päin, saa askin heittäjä määrätä kenet tahansa juomaan 5 huikkaa. Jos aski jää pystyyn nurinpäin, voi pelaaja määrätä kenet tahansa juomaan 3 huikkaa. Jos aski jää sivuttain pystyyn, voi määrätä yhden huikan juotavaksi. Jos aski ei jää pystyyn ja heitto siis epäonnistuu, joutuu heittäjä itse juomaan. Tämän jälkeen vuoro vaihtuu. Jos joku saa askin kolme kertaa peräkkäin pystyyn, saa pelaaja keksiä uuden säännön.

5. Teemajuomapelit

Juomapelin voi kehittää myös minkä tahansa tv-sarjan/elokuvan/urheilutapahtuman tai vaikka Euroviisujen ympärille. Ennen ohjelman alkamista kaikki listaavat 10-20 tyypillistä ohjelmaan liittyvää kliseetä ja maneeria, jotka todennäköisesti toistuvat ohjelmassa. Tämän jälkeen aloitetaan ohjelman katsominen ja aina kun jokin listalla olevista asioista tapahtuu, kaikki ottavat hörpyn. Esimerkiksi Euroviisut-juomapelissä listalla voi olla tuulikoneen käyttö, juontajan puvun vaihtuminen ohjelman aikana tai modulaatiot kertosäkeissä.

6. Bussi

Tähän tarvitaan korttipakka. Peliä voi pelata joko ”timanttina” tai ”kolmiona”. Timantissa jakaja asettaa yhdeksän pelikorttia kuvapuoli alaspäin timanttimuodostelmaan niin, että kortteja on järjestyksessä 1,2,3,2,1. Bussin loppupää ja alkupää ovat siis lyhyemmät kuin keskusta. Kolmiossa kymmenen korttia asetetaan kuvapuoli alaspäin niin että ne ovat muodostelmassa 4,3,2 ja 1. Kolmion huippu osoittaa pelin jakajaan. Jakaja jakaa nyt muille pelaajille viisi korttia jokaiselle, aloittaen vasemmalta puolelta. Pelaajien tulee vastata kysymyksiin ja jokainen kerta, kun he vastaavat väärin, heidän tulee ottaa hörppy. Kysymykset ovat: pelikortin väri (musta vai punainen), pelikortin maa (hertta, ruutu, pata vai risti), onko kortti arvoltaan korkeampi vai matalampi kuin edellinen kortti ja onko se samaa maata kuin edellinen kortti.

7. Pohjanmaa juomapeli

Pohjanmaa on peli, joka muistuttaa Vesiputousta. Sitäkin pelataan pelikorteilla ja jokaisella pelikortilla on oma tehtävänsä. Kukaan pelaajista ei saa poistua vessaan tai muuallekaan ennen kuin taukokortti on nostettu. Pelikorteille voi myös kehittää omia sääntöjä

Ässä: Vesiputous. Ensimmäinen kortin nostanut aloittaa juomisen ja tämän jälkeen muut liittyvät vuorotellen mukaan. Lopettaa ensimmäinen saa vasta sitten kun ympyrässä kaikki ovat saaneet juoman huulilleen ja tämän jälkeen aloittajasta aina seuraava lopettaa.

Parilliset 2-9: Nämä kortit jaetaan ennen pelin alkua kaikkien pelaajien kesken. Jos pelaaja on saanut parillisen kortin, voi hän jakaa sen osoittaman määrän juomahörppyjä muiden pelaajien kanssa, jos hän ei itse halua juoda kaikkia hörppyjä.

Parittomat 2-9: Nämä kortit jaetaan ennen pelin alkua kaikkien pelaajien kesken. Jos pelaaja on saanut parittoman kortin, joutuu hän itse juomaan sen osoittaman määrän hörppyjä alkoholia.

10: Ensimmäinen pelaaja joka saa kympin, voi määritellä kuinka monta hörppyä tämä kortti on arvoltaan. Sitten seuraava joka nostaa kympin, joutuu juomaan kyseisen määrän. Ensimmäinen kymppikortti on arvoltaan yhden hörpyn.

Jätkä on taukokortti, jota ennen kukaan ei siis saa pitää taukoa. Jätkän nostaja saa päättää tauon pituudesta ja kaikki pääsevät tauolle.

Kuningatar on tarina-kortti, jolloin kerrotaan ringissä tarinan. Kortin nostanut aloittaa tarinan ja tämän jälkeen seuraava jatkaa yhdellä sanalla tarinan alusta lähtien. Henkilö, joka ei enää muista miten tarina meni tai tekee virheen tarinan sanoissa, joutuu juomaan.

Kuningas: Kuninkaan osuessa kohdalle, luetellaan listoja erilaisista aiheista kuten esimerkiksi automerkit, suklaamerkit jne. Jokainen pelaaja sanoo vuorotellen yhden ja jos pelaaja alkaa miettimään liiaksi (tähän voi kehittää vaikka jonkin aikarajan) tai ei osaa sanoa mitään, niin hän joutuu juomaan.

8. Hattumies

Tätä peliä kutsutaan myös nimellä Kolme miestä ja sitä pelataan kahdella nopalla ja pelaajia tarvitaan siis kolme. Ensiksi valitaan joukosta hattumies. Pelaaja pysyy hattumiehenä niin kauan kun joku toinen syrjäyttää hänet heittämällä nopilla 1 ja 2 tai 3 ja mikä tahansa luku. Hattumiehen tulisi pitää hattua päässään aina kun hän on päässyt hattumieheksi.

Heittotulos 1 ja 1. Heittäjä keksii oman säännön pelin ajaksi. Sääntöä rikkonut pelaaja joutuu ottamaan hörpyn.

Tuplat kuten 2 ja 2, 3 ja 3, 4 ja 4, 5 ja 5 ja 6 ja 6. Heittäjä saa määrätä kenet tahansa juomaan noppien yhteen lasketun määrän verran hörppyjä. Esimerkiksi kaksi 3:sta tarkoittaa siis kuutta hörppyä.

1 ja 1 tai 3 ja mikä tahansa luku. Henkilö joka on ”hattumies” joutuu juomaan ja luopumaan hatustaan. Heittäjästä tulee uusi hattumies. Jos heitto on 3 ja 3, niin hattumies joutuu juomaan kahdesti.

1 ja 6, 2 ja 5, 3 ja 4 (summana 7). Heittäjän vasemmalla puolella istuva joutuu juomaan. Jos heitto on 3 ja 4, joutuu hattumies itsekin juomaan.

5 ja 4 sekä 6 ja 3 (summana 9). Jokainen pelaaja joutuu juomaan. Jos heitto on 6 ja 3, joutuu hattumies juomaan kahdesti.

6 ja 4  on pelisuunnan vaihto

6 ja 5. Henkilö heittäjän vasemmalla puolella juo.